فهرست

سامانه منبع یاب

سامانه منبع یاب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

 

سامانه منبع یاب

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی                                                                           

 

   در گذشته بخش معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با خرید اکانت دسترسی به ناشرین بین المللی، منابع الکترونیک اطلاعات علمی Embase، Scopus، PubMed، ISI دسترسی پژوهشگران را به این منابع فراهم می کرده است. مشکلاتی که پژوهشگران با آن مواجه هستند این است که آیا یک مجله خاص وابسته به کدام انتشارات است و یا این کتاب در کدام انتشارات به چاپ رسیده است و آیا این مجله در فهرست و لیست مجلاتی قرار دارد که وزارت بهداشت با آن انتشارات دارای قرارداد هست یا خیر؟ هدف سامانه منبع یاب جدید فراهم کردن لیست کاملی از منابعی است که وزارت بهداشت با انها طرف قرارداد هست. همچنین، این سامانه در تلاش است با فراهم کردن شاخص های ارزیابی مجلات، به پژوهشگران شاخه های مختلف پزشکی، مجله مناسب را برای پذیرش و چاپ مقاله خود انتخاب نمایند. مجلات موجود در سامانه منبع یاب، شامل تمام مجلات علمی معتبر مورد اشتراک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ناشرین مختلف، به اضافه مجلات با دسترسی رایگان (Open Access) و نیز مجلات نمایه شده در بانک‌های اطلاعاتی Embase، Scopus، PubMed، ISI و مجموعه DOAJ است. کتاب‌های موجود در سامانه، شامل تمام کتاب‌های مورد اشتراک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ناشرین مختلف، به اضافه کتاب‌های با دسترسی رایگان (Open Access) است. در این سامانه میتوانید مجلات، کتابها و سایر منابع علمی پزشکی را به همراه رتبه‌بندی، ناشر و پایگاه نمایه کننده، بیابید.

 

تفاوت مجلات ISI, ISC, Scopus, Pubmed

نمایه ها و ایندکس های بین المللی

اعتبار و درجه مجلات بین المللی به نمایه و ایندکس مورد نظر مجله بستگی دارد. بصورت کلی چهار موسسه معتبر که وظیفه ایندکس مجلات را به عهده دارند عبارتند از موسسه تامسون رویترز (ISI Thomson Reuters) معرف مجلات ISI، موسسه الزیور Elsevier معرف نمایه کننده مجلات اسکوپوس (Scopus)، پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC)، موسسه NCBI نمایه کننده مجلات Pubmed و Medline در گروه پزشکی. بطور کلی این نمایه دارای تفاوت های اساسی برای امتیاز دهی در مصاحبه دکتری،نمره مقاله از پایان نامه، اپلای در دانشگاه های معتبر کشورهای خارجی دارند. مانند تفاوت ISI با ISC ، تفاوت ISI  با Scopus ، تفاوت ISI با  Pubmed، تفاوت Scopus با  Pubmed  و غیره. در نتیجه مقالات ISI با ISC فرق دارند. مقالات ISI با Scopus نیز فرق دارند و غیره.

مجلات اسکوپوس (Scopus)

اسکوپوس وابسته به موسسه الزویر Elsevier است که به عنوان یکی از نمایه های معتبر بین المللی برای تمامی کشورها و اساتید به شمار می رود، در بسیاری از مواقع برای رتبه بندی رشد علوم کشور و یا رتبه بندی دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. پایگاه Scopus اطلاعات مربوط به بیش از پنج هزار ناشر علمی معتبر را در در خود دارد. این پایگاه یک پایگاه قوی برای انتخاب موضوعات به روز پایان نامه، انتخاب مقاله بیس جدید برای پایان نامه یا عناوین جدید پژوهشی به شمار می رود. البته لازم به ذکر است استفاده از این پایگاه نیاز به اشتراک و هزینه دارد.
جهت اطمینان از ایندکس و نمایه یک مجله در اسکوپوس Scopus می توانید به وبسایت وزارت علوم مراجعه نمایید و یا به سایت وابسته به Scopus مراجعه نمایید.

 

مجلات پاب مد یا مدلاین (PubMed/Medline)

موسسه NCBI ایندکس کننده مجلات Pubmed و یا Medline به شمار می رود. پایگاه های پابمد و مدلاین یکی از مهمترین پایگاه ها برای اطلاعات پژوهشی و تحقیقات رشته های پزشکی و زیست شناسی به شمار می روند. این پایگاه ها بصورت کاملا رایگان برای تمامی محققین گروه پزشکی و علوم پایه پزشکی در دسترس      هستند.
 

 

نماد های سبز ، نارنجی و خاکستری در ستون Details  مقابل  منابع نشان چیستع و چه مفهومی دارد؟

 

نماد‌های سبز، نارنجی و خاکستری در ستون Details، بیانگر وضعیت دسترسی کاربران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به منبع مذکور است. بدین ترتیب که:

۱- نماد سبز، نشان برقرار بودن دسترسی به منبع مذکور است.

۲- نماد نارنجی،‌ نشان رایگان بودن (Open Access) منبع مذکور است.

۳- نماد خاکستری، نشان از عدم پوشش منبع مذکور در مجموعه منابع مورد اشتراک وزارت بهداشت است.

 

 

 

 

تهیه و تنظیم :

منیژه امامی