فهرست

کتابخانه بیمارستان امیرکلا بابل

بسم الله الرحمن الرحیم

معرفی کتابخانه بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی شفیع زاده امیرکلا

مقدمه :

کتابخانه بیمارستانی به کتابخانه ای گفته می شود که در بیمارستانها و دیگر مراکز بهداشتی ایجاد می گردد و هدف آن اشاعه اطلاعات زیست پزشکی و بالینی برای اهل حرفه پزشکی مانند پزشکان ، پرستاران ،تکنسین های آزمایشگاهی و رادیولوژی، پیراپزشکان و مدیران بیمارستان هاست.

کتابخانه بیمارستان کودکان امیرکلا

وظایف:

کتابخانه بیمارستانی عهده دار ارائه خدمات اطلاع رسانی دانش مدار در زمینه علوم پزشکی و بهداشتی است.

کتابخانه بیمارستانی باید بتواند اطلاعاتی را که متخصصان علوم پزشکی در طبابت بالینی هر روزه به آن نیاز دارند فراهم سازد و پاسخگوی سوالات آنها در زمینه اطلاعات پزشکی باشد.

کتابداران کتابخانه های بیمارستانی خدمات متنوعی ارائه میکنند و گاه نقش مختلفی چون مدیر، کتابدار بالینی- کتابدار اطلاع رسانی و... را برعهده دارند.

کتابدار بیمارستان کودکان امیر کلا :

منیژه امامی- کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی 

 خدمات :

انجمن کتابخانه های پزشکی در امریکا 19 خدمت مهم را برای کتابخانه های بیمارستانی توصیه کرده است. کل این خدمات بر اساس کارکردشان به پنج دسته تقسیم می شود:

 

  1. خدمات فنی
  2. خدمات اطلاع رسانی و مرجع
  3. خدمات آموزشی برای دانشجویان پزشکی و کاربران خدمات بیمارستانی و بیماران
  4. خدمات اداری و مدیریتی

    کتابخانه بیمارستان فوق تخصصی کودکان شفیع زاده امیرکلا نیز تلاش دارد تا وظایف خود را در راستای این اهداف به انجام برساند.

     

     

    تاریخچه کتابخانه بیمارستان کودکان شفیع زاده امیرکلا:

    کتابخانه بیمارستان امیرکلا عملا از سال 1376 با حضور کارشناس کتابداری  با اتاقی مجزا شروع به فعالیت نمود. (ایجاد کتابخانه از سال 1376)

    از آبان 1385 کتابخانه به محل کنونی تغییر مکان داد.

    خریداری و سفارش کتب مورد نیاز اساتید- سازماندهی کتابها و منابع- سفارش مجلات فارسی- درخواست مجلات لاتین مورد نیاز کتابخانه بیمارستان- تهیه نرم افزار کتابداری (پویا) پارس آذرخش و ورود اطلاعات و منابع موجود در کتابخانه در نرم افزار پویا می باشد.

     

    "اولین کتابخانه بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی بابل که به رایانه و برنامه کتابداری پارس آذرخش مجهز شد و امانت  وسازماندهی کتاب از طریق رایانه انجام گرفت."

     

    اکنون نرم افزار کتابخانه دیجیتال  تحت وب آذرخش که بصورت متمرکز می باشد.

     

    ساختمان کتابخانه به مساحت 130 متر مربع است .

     کتابخانه وظیفه فراهم آوری – ذخیره سازی سازماندهی و اشاعه اطلاعات منابع پزشکی بخصوص کتابهای تخصصی و فوق تخصصی کودکان و نوزادان را در  سطح دانشگاه و همچنین ارائه خدمات به دانشجویان  سایر دانشگاهها متقاضی را به عهده دارد.

     

    سفارش و خرید کتاب سالانه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و خرید از ناشران ایرانی و کارگزاران کتب خارجی در ایران و ناشران فارسی..و همچنین درخواست کتب مورد نیاز کتابخانه در طول سال به کتابخانه مرکزی جهت خرید به دلیل کمبود بودجه می باشد.

     

    مراجعه کنندگان به کتابخانه بیمارستان کودکان:

    کادر آموزشی و اساتید متخصص و فوق تخصص

    دستیاران تخصصی کودکان

    دستیاران فوق تخصص نوزادان

    دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی و تحصیلات تکمیلی

    کارکنان دانشگاه و بیمارستان

    مراجعان از سایر دانشگاه ها

     

    عضویت:

    کلیه مراجعان به کتابخانه می توانند با عضویت در  یکی از کتابخانه های دانشگاه  مجهز به نرم افزار کتابخانه ای (پورتال تحت وب آذرخش) از منابع کتابخانه استفاده نمایند.