فهرست

خط مشی کتابخانه بیمارستان امیرکلا

خط مشی کتابخانه بیمارستان امیرکلا

/images/amirkolalib/خط_مشی_کتابخانه_بیمارستان_کودکان.docx

 

خط مشی کتابخانه بیمارستان کودکان امیرکلا

 

رسالت کتابخانه بیمارستان

     رسالت اصلی کتابخانه، حمایت از برنامه های آموزشی و پژوهشی بیمارستان از طریق فراهم آوری منابع چاپی و الکترونیکی و اشاعه اطلاعات علمی روزآمد است.

مجموعه کتابخانه باید بازتابی از مطالب جاری در حوزه‌‌های آموزشی و پژوهشی باشد و بتواند با تحولات در برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پژوهشی بیمارستان را  متحول و روزآمد نماید. کتابخانه بیمارستان باید منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی، تحقیقاتی و مطالعاتی اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان را تامین نماید.

چشم انداز

كتابخانه بیمارستان در نظر دارد، به عنوان یکی از مجهزترين و كاملترين كتابخانه ها در سطح کتابخانه‌های بیمارستانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی  بابل در زمینه کودکان و نوزادان باشد.

اهداف کتابخانه

  1. شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان
  2. گردآوری و سازماندهی و اشاعه اطلاعات منابع چاپی و الکترونیکی مورد نیاز مراجعین
  3. ایجاد فضای آموزشی و پژوهشی برای مراجعین به منظور ارتقا سطح علمی آنان
  4. راهنمایی و آموزش به مراجعین در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی
  5. فراهم نمودن زمینه‌های تحقیق و پژوهش برای دانشجویان، اعضا هیات علمی و کارکنان

جامعه کتابخانه

      جامعه کتابخانه متشکل از کلیه اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان بیمارستان و دانشگاه  می‌باشد.

منابع کتابخانه

      منابع کتابخانه شامل کتابهای فارسی و انگلیسی، نشریات، پایگاههای اطلاعاتی موجود در کتابخانه دیجیتال (ژورنال ها و کتاب های تمام متن، چکیده مقالات، پایان نامه ها)، منابع الکترونیک، پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی است.

انتخاب منابع کتابخانه

     انتخاب منابع کتابخانه، توسط مسئول کتابخانه وتایید اعضای هیات علمی گروه های آموزشی تخصصی نوزادان و کودکان  انجام میشود.

در فرایند انتخاب منابع از نظرات کارمندان و دانشجویان به صورت موردی نیز استفاده می شود.

معیارهای انتخاب منابع

      بیش از هر چیز، منابعی که برنامه آموزشی بیمارستان را مورد حمایت قرار دهد، مورد توجه خواهد بود. زیرا بیمارستان هم به آموزش دانشجویان دوره کارشناسی و هم به آموزش دانشجویان انترن و دستیاری تخصصی و فوق تخصصی می پردازد.

     در مرحله بعدی ارزش این منابع برای کتابخانه، مهم هستند، بدین معنی که در فرآیند انتخاب منابع، اقتدار علمی، صحت، روزآمدی، شهرت مولف و ناشر کاملاً مورد توجه خواهد گرفت. ارزیابی اهمیت این منابع بر اساس نقدها و یا قضاوت اعضای هیات علمی و کتابداران انجام خواهد شد.

نحوه انتخاب منابع

      علاوه بر انتخاب منابع توسط اعضای کمیته انتخاب، کتابخانه در تهیه لیست منابع مورد نیاز خرید به این گونه عمل می کند که درطول سال تحصیلی به جمع آوری درخواست خرید منابع که معمولاً به صورت موردی توسط دانشجویان و یا استادان پیشنهاد شده است می پردازد.

بهسازی مجموعه

     کتابخانه در جهت بهسازی مجموعه تلاش کرده است تا همواره جدیدترین منابع منتشرشده در موضوعات تخصصی و مرتبط با نیازهای آموزشی و پژوهشی بیمارستان را شناسایی و برای خرید آنها اقدام نماید.

وجین مجموعه

کتابخانه  به صورت دوره ای اقدام به وجین منابع زیر می کند:

  1. منابع کهنه که قابل بازسازی و صحافی نیستند؛
  2. ویرایشهای قبلی منابعی که ویرایش جدید آن با تغییرات اساسی منتشر شده باشد؛
  3. منابعی که ده سال گذشته به امانت نرفته باشند؛
  4. نسخه های تکراری بعضی از منابع که زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند؛

پس از خارج کردن این منابع از مجموعه در مراحل بعدی طبق دستورالعمل  تدوین شده با منابع برخورد خواهد شد.

 

هدایا

      در این کتابخانه نیز همانند سایر کتابخانه ها، همواره افرادی برای اهدای کتاب و سایر منابع مراجعه می کنند. در اینگونه موارد کتابداران  قبل از قبول منابع اهدایی، به دقت آنها را مورد بررسی قرار داده و منابع مورد نیاز کتابخانه را جدا سازی و در چرخه فهرست‌نویسی قرار می دهند. در صورتی که منابع اهدایی مورد نیاز کتابخانه نباشد به سایر کتابخانه‌هایی که آن موضوعات را پوشش می دهند فرستاده می شوند و یا به خود اهداکننده بازگشت می‌دهند. در برخی موارد نیز منابع اهدایی غیر قابل استفاده  برای کتابخانه در محل میز رایگان قرار داده می شود و مراجعین به کتابخانه می توانند در صورت نیاز آنها را همراه  خود ببرند.