فهرست

آیین نامه مجموعه سازی

/images/amirkolalib/آئین_نامه_مجموعه_سازي.pdf

آئین نامه مجموعه سازي

 

کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی با هدف نیازسنجی، گردآوري و اشاعه اطلاعات شکل گرفته اند، بنابراین وظایف اصلی کتابخانه ها را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: مجموعه سازي، سازماندهی و اشاعه اطلاعات.

 باید توجه داشت که مجموعه سازي نخستین رکن در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی است زیرا سایر فعالیتهاي کتابخانه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم پس از مجموعه سازي شروع می شود و کمیت و کیفیت دو رکن دیگر کتابخانه یعنی سازماندهی و اشاعه اطلاعات به شدت متأثر از آن است.

خط مشی مجموعه سازی وظیفه انتخاب ، سفارش ، تهیه و ثبت کلیه منابع کتابخانه به عهده این بخش می باشد. انتخاب کتاب بر اساس نیازسنجی اعضاء هیئت علمی و دانشجویان صورت می گیرد که با توجه به رشته های تحصیلی موجود در و بر اساس بودجه اختصاص یافته منابع مورد نیاز در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه کتاب تهیه می گردد. مراحل درخواست کتاب چاپی لیست درخواستی کتاب از کتابخانه ها غالباً در ماه های اردیبهشت و مهر برای مسئول سفارشات کتابخانه مرکزی دانشگاه ارسال می گردد.

 

مجموعه سازي: عمل یا فرایند نیاز سنجی، انتخاب، سفارش و تهیه و دسترس پذیر ساختن محتواي منابع اطلاعاتی مورد نیاز جامعه کتابخانه از راه هاي خرید، مبادله و سایر روشهاي مرسوم و ارزیابی مداوم آن ها.

 

منابع: منابع کتابخانه شامل کتابهاي فارسی، کتابهاي انگلیسی، پایان نامه ها و کتابهاي الکترونیکی میباشد.

 

معیار کلی انتخاب و تهیه منابع: انتخاب منابع بر اساس نیاز سنجی از جامعه استفاده کننده و بر اساس رسالت کتابخانه، رشته هاي موجود دربیمارستان، فضا و تقسیم بودجه بین گروه هاي آموزشی صورت می گیرد.

 

روش تهیه منابع:

 

کتاب: از طریق خرید و یا اهدا تهیه می گردند.

خرید: خرید از نمایشگاه هاي فصلی، نمایشگاه بین المللی کتابتهران و از طریق ناشران و کارگزاران با مشورت و نیازسنجی گروه هاي آموزشی و کتابدار مسئول صورت می گیرد.

اهدا: بخشی از منابع کتابخانه از طریق اهدا دریافت می شود. کارشناس کتابخانه پس از بررسی منابع مورد نیاز کتابخانه را انتخاب می کنند.

پایان نامه: دانشجویان پزشکی و تحصیلات تکمیلی گروه هاي آموزشی پس از فراغت از تحصیل و هنگام تسویه حساب  یک نسخه پایان نامه خود را طبق فرمت مشخص در اختیار کتابخانه قرار دهند.

 

واحد کتابخانه بیمارستان کودکان