فهرست

نظارت و ارزیابی بر برنامه های راهبردی و عملیاتی کتابخانه

نظارت و ارزیابی بر برنامه های راهبردی و عملیاتی کتابخانه

/images/amirkolalib/نظارت_و_ارزیابی_بر_برنامه_های_را.pdf

فرایند نظارت و ارزیابی ساختاریافته در راستای سنجش پیشرفت و موفقیت برنامه راهبردی و اقدامات اصلاحی بنا بر ضرورت اتخاذ می گردد. نظارت و ارزیابی مؤلفه ای ضروری در برنامه راهبردی است. تدوین شاخص های اصلی عملکرد به عنوان وسیله ای برای اندازه گیری و ارزیابی عملکرد، بخش مهمی از برنامه ریزی راهبردی است.

انجام وظایفی که در برنامه عملیاتی مشخص شده است به طور منظم باید کنترل شوند. (برای مثال به طور ماهیانه)
نظارت شامل ارزیابی شاخص ها در بازده زمانی مشخص، اصلاح در صورت لزوم و تخصیص وظایف است.
با داشتن نظارت مناسب در کنار معیارهای ارزیابی خوب، برنامه عملیاتی به برنامه بهبود کیفیت خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی تبدیل خواهد شد زیرا از چرخه بهبود مداوم «طراحی، انجام، بررسی و اقدام»پیروی می کند. هنگامی که تمام اهداف عملیاتی در راستای حمایت از هدف اصلی حاصل شدند؛ هدف اصلی باید مورد بررسی همه جانبه قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که واقعاً تحقق یافته است. در غیر این صورت اهداف عملیاتی دیگری تعریف شده و یا خود هدف اصلی موردبازنگری قرار گیرد.

تغییرات مرتبط در محیط داخلی و خارجی خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی به طور فصلی، شش ماهه یا سالیانه بررسی می شوند. تغییرات اساسی در محیط در تغییر اولویت ها منعکس می شود و به همین ترتیب اهداف اصلی و اهداف عملیاتی جدید بر این اساس تدوین می شوند.
هنگامی که اصلاحات قابل توجهی در برنامه راهبردی و یا برنامه عملیاتی انجام شد مستندات برنامه ریزی بروزرسانی می شوند تا بتوانند این تغییرات را منعکس کنند. در این مرحله کنترل نسخه انجام می شود و تمامی نسخه های قبلی برنامه حفظ می شوند.