فهرست

مدیریت بحران در کتابخانه

مدیریت بحران در کتابخانه بیمارستان کودکان

 

مدیریت بحران، تلاش نظام مندی است که توسط اعضای سازمان و ذی‌نفعان خارج از سازمان به‌منظور پیشگیری از بحران‌ها و یا مدیریت اثربخش آن انجام می‌شود.  مدیریت بحران مستلزم برنامه ریزی درست، ایجاد آمادگی و فراهم ساختن امکانات و تجهیزات لازم برای رویارویی با بحران، به منظور به حداقل رساندن آثار تخریبی حاصل از بحران است.

مدیریت بحران در کتابخانه‌ها با توجه به اینکه ذخایر ارزشمند اطلاعات علمی و پژوهشی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هستند اهمیت دارد و بهتر است شرایطی ایجاد شود که کتابخانه ها از حوادث برون‌سازمانی و درون‌سازمانی حفاظت شود.

کتابخانه‌­های علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریان‌های جامعه  هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحران‌­های طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، یا بیماری‌­های واگیر و همه‌­گیر حائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحران­‌هایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند.

کتابخانه­‌ها به عنوان مراکز اطلاع‌­رسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی می­‌پذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانه‌­ها با مباحث مدیریت بحران، می‌­تواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکه‌­های اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی از راه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت.

آثار و خصوصیات بحران:
به طور کلی اثرات و خصوصیات بحران را می توان در سه بخش زیر طبقه‌بندی نمود:
الف
  سطح جهانی

ب  سطح ملی

ج  منطقه‌­ای

انواع حوادث:

  • الف) حوادث طبیعی
  • ب ) حوادث غیرطبیعی(ساخته دست بشر)
    • ناگهانی: مثل سیل  زلزله  طوفان  آتشفشان  رانش زمین
    • درازمدت: مثل اپیدمی  خشکسالی  قحطی

انواع بحرانها :

  • ناگهانی: مثل سوانح ساختمانی  تصادفات  انفجارات  آتش سوزی
  • درازمدت: مثل درگیری های داخلی و اغتشاشات اجتماعی  جنگ