مدیریت بحران در کتابخانه بیمارستان کودکان
مدیریت بحران، تلاش نظام مندی است که توسط اعضای سازمان و ذینفعان خارج از سازمان بهمنظور پیشگیری از بحرانها و یا مدیریت اثربخش آن انجام میشود. مدیریت بحران مستلزم برنامه ریزی درست، ایجاد آمادگی و فراهم ساختن امکانات و تجهیزات لازم برای رویارویی با بحران، به منظور به حداقل رساندن آثار تخریبی حاصل از بحران است.
مدیریت بحران در کتابخانهها با توجه به اینکه ذخایر ارزشمند اطلاعات علمی و پژوهشی، نرمافزاری و سختافزاری هستند اهمیت دارد و بهتر است شرایطی ایجاد شود که کتابخانه ها از حوادث برونسازمانی و درونسازمانی حفاظت شود.
کتابخانههای علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریانهای جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحرانهای طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، یا بیماریهای واگیر و همهگیر حائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحرانهایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند.
کتابخانهها به عنوان مراکز اطلاعرسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی میپذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانهها با مباحث مدیریت بحران، میتواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکههای اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی از راه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت.
آثار و خصوصیات بحران:
به طور کلی اثرات و خصوصیات بحران را می توان در سه بخش زیر طبقهبندی نمود:
الف – سطح جهانی
ب – سطح ملی
ج – منطقهای
انواع حوادث:
- الف) حوادث طبیعی
- ب ) حوادث غیرطبیعی(ساخته دست بشر)
- ناگهانی: مثل سیل – زلزله – طوفان – آتشفشان – رانش زمین
- درازمدت: مثل اپیدمی – خشکسالی – قحطی
انواع بحرانها :
- ناگهانی: مثل سوانح ساختمانی – تصادفات – انفجارات – آتش سوزی
- درازمدت: مثل درگیری های داخلی و اغتشاشات اجتماعی – جنگ