فهرست

رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها چیست؟

رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها چیست؟

حرف Q  در رتبه بندی های ژورنال ها از کلمه Quartile می آید و برای بیان جایگاه ژورنال در میان مجلات حوزه تخصصی شان است. رتبه بندی Q1 تا Q4 با ترتیبی که در زیر ذکر می شود در ارزیابی مجلات در Category شان استفاده می شود.

با استفاده شاخص q  امکان تعیین جایگاه هر مجله از بین چهار چارک Q1، Q2، Q3 و Q4 در زیرگروه های تخصصی شان وجود دارد. چارک q1 بالاترین امتیاز را دارد و اگر مقاله ای در این دسته قرار گیرد، در بهترین جایگاه در میان مجلات تخصصی زیرگروه خود قرار دارد.

  Q1: این به این معناست که مجله عضو ۲۵ درصد نخست یک دسته(Category) است.

  Q2: این به این معناست که مجله عضو ۲۵ تا ۵۰ درصد میانی یک دسته(Category) است.

  Q3: این به این معناست که مجله عضو ۵۰ تا ۷۵ درصد میانی رو به پایین یک دسته(Category) است.

  4Q4: این به این معناست که مجله عضو ۲۵ درصد آخر یک دسته(Category) است.

با توجه به رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها می توان جایگاه هر مجله را در حوزه تخصصی آن یافت. ژورنال های Q1  و مجلات  Q2 از امتیاز بالایی برخوردارند و برای کسانی که قصد پذیرش از دانشگاه های خارجی را  دارند، نگارش این نوع مقالات خیلی کمک کننده است.

هم چنین برای افزایش شانس پذیرش در آزمون و مصاحبه های دکتری،  استخدام شدن و اخذ پذیرش دانشگاه های معتبر، چاپ مقاله در ژورنال های معتبر اهمیت پیدا می کند. لذا آگاهی از رتبه بندی از رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه‌بندی ژورنال‌ها به شما در انتخاب مجله درست برای چاپ مقاله علمی پژوهشی تان کمک خواهد کرد.